tisdag 8 februari 2011

Köpt H&M aktier till Projekt 4 - Investera pengar i utdelningsaktier

Förra veckan köpte jag Hennes & Mauritz-aktier till min aktieportfölj. Köpkursen blev 207.30 (ink. 39 SEK courtage). Den 2 Februari köpte jag 80 stycken H&M-aktier till en totalkostnad på 16 623 SEK.

Utdelningsinvestering är något jag har en stark tro på. Om man låter tiden vara sin vän så sköter ränta på ränta effekten resten. Självklart förutsatt att du satsar på rätt aktie.

Valet föll på H&M eftersom den dippade efter senaste rapporten, den kan falla mer men jag tror ändå på H&M i det långa loppet. Utdelningen föreslogs bli 9.5 SEK per aktie, det skulle innebära en direktavkastning på 4.57% (760 SEK) i mitt fall. Dessa pengar kommer att återinvesteras när de trillar in på kontot.

Detta köp kommer att redovisas under Projekt 4 - Investera pengar i utdelningsaktier som främst är ett referensprojekt för att kunna mäta avkastningen mot de andra projekten.

Det är många som bloggar om H&M och utdelningsinvestering för tillfället.

40%20år skriver mycket om H&M och utdelningsinvestering, och han är en stor inspirationskälla, läs mer på hans blogg.

Aktietips.net har också skrivit många intressanta inlägg om H&M. H&M återinvestera utdelning och H&M 10 år framåt...

2 kommentarer:

  1. Jag passade också på att köpa 4500 HM-aktier till efter rapporten. Jag gjorde ett antal reflektioner själv och tror att vi under de närmaste 10+ åren i snitt bör kunna räkna med en åtminstone 10% årlig avkastning såvida vi inte får deflation.

    SvaraRadera
  2. Wow, 4500 aktier var inte illa. Det kommer att ge en skön avkastning de kommande åren.

    Jag har inte läst din blogg tidigare, men nu följer jag dig via RSS, jag ska läsa ikapp det du har skrivit, det ser intressant ut.

    SvaraRadera